info@woonstins.nl| 0513-610455

Interview met José Melein van Woonstins door Madeleine Rood

Alles wat José Melein tot nu toe heeft gedaan valt samen in haar nieuwe bedrijf: Woonstins. Al haar ervaring van de afgelopen jaren kan ze in Woonstins kwijt: van het ontwerpen van interieurs tot het omgaan met klanten en het rekening houden met hun budget. Passie voor interieur staat altijd voorop. Zowel van een woning die in de verkoop staat als voor een huis waarin mensen sfeervol en eigentijds willen wonen.

‘Ik zie altijd mogelijkheden’
Na jarenlange ervaring bij diverse bedrijven, zet José Melein in 2011 de stap om haar eigen bedrijf op te richten. ,,Ik zag heel vaak mogelijkheden, die niet benut werden,’’ legt ze uit. ,,Een indeling van een interieur dat net niet goed, niet praktisch of te krap was. Of gewoon onlogisch. En ik ben een perfectionist. Als ik in een huis ben, zie ik altijd mogelijkheden.’’ Tot concrete plannen voor haar bedrijf komt ze tijdens een vakantie, als ze nadenkt over wat handig en praktisch is in woningen. ,,Ik ben toen gaan kijken wat er nu speelt en zocht natuurlijk ook wat er actueel is binnen de interieurarchitectuur. Opeens merkte ik dat in deze markt en deze tijd woningen die in de verkoop staan heel veel betering kunnen krijgen. Verkoopstyling, dus.’’

Met andere ogen kijken
Ze volgt een cursus verkoopstyling bij House of Kiki in Haarlem en een cursus interieurfotografie en 2D en 3D tekenen. Want er is vraag naar verkoopstyling. ,,Van veel woningen die in de verkoop staan – en het zijn er nog nooit zoveel geweest als nu – blijkt dat ze veel sneller worden verkocht als een stylist ze onder handen neemt. Die kijkt toch met andere ogen: met de ogen van de toekomstige koper.’’ Wat José Melein veel doet is woningen neutraliseren: ,,Je moet zorgen dat je een heel breed publiek binnen krijgt. Kleur is te smaakgevoelig. Een blauwe muur – daar kunnen toekomstige kopers vaak niet doorheen kijken.’’ Ook adviseert ze vaak persoonlijke spullen en foto’s weg te halen voor bezichtigingen: ,,Dat leidt af. Net als felle en bonte kleuren. Op volgepakte zolders kunnen mensen vaak ook niet de ruimte ervaren.’’ De fotografie voor de website van Funda is ook erg belangrijk: ,,Een huis moet er ruim, schoon, fris en opgeruimd uitzien. Het moet stralen.’’ Dat geldt ook voor de tuin: ,,Mensen gaan vaak eerst even kijken.
Als het netjes is, verkoopt het beter.’’ José Melein houdt van een praktische aanpak: ,,Ik schrijf geen rapporten, maar ga aan de slag. Ik heb al snel een mooi plaatje voor ogen , wat vaak wel een neutraler beeld oplevert. Zodat de woning zo snel mogelijk wordt verkocht.’’

Architectonische Vormgeving
Creativiteit is een term die meteen bij José Melein opkomt, als je haar vraagt waar deze liefde voor interieurarchitectuur vandaan komt. ,,Dat heb ik van jongs af aan al gehad,’’ vertelt ze. ,,Al heel vroeg was dat zichtbaar. ’’ Op school is ze met haar creatieve talent een uitzondering en dus neemt ze vaak het voortouw als er iets gemaakt moet worden. Geen wonder dus dat ze voor kiest voor de opleiding Architectonische Vormgeving Ze loopt stage bij interieurarchitect Roeland van der Hidde en Van Hoeken Thoes Architecten in Amsterdam. Daar maakt ze ontwerpen voor een restaurant, interieurs voor woningen en snookercentra, decors voor een modeshow en het interieur van de liften en diverse gangen van de Gasunie in Groningen. Ze studeert af op een ontwerp voor een museum in Zwolle, een recreatiewoning in Flevoland en een ontwerp van een schrijftafel voor het vak meubelontwerpen.

 

Zeehondencreche
De lijst met ontwerpen wordt steeds langer. Want na de kunstacademie gaat ze in Groningen werken bij Team 4 Architecten, waar ze o.a. revisietekeningen van de Zeehondencreche in Pieterburen maakt. Allengs sluipt toch de specialisatie in haar werk, de badkamers. Bij diverse bedrijven, waar ze vervolgens komt, ontwerpt ze voor vele woonarken en woningen complete badkamers, onder meer voor Foppe de Haan en Catherine Keyl. Tijdens haar werk in de Vastgoedbranche tenslotte doet ze de verkoop van kavels en nieuwbouwwoningen en krijgt ze veel te maken met de verkoopbegeleiding van (recreatie)woningen.

Haar ervaring is inmiddels zo compleet, dat ze met vertrouwen in het nieuwe avontuur stapt: haar eigen bedrijf, met de Friese klank in de naam: Woonstins.

Tekst: Madeleine Rood  (2011) www.bureau-rood.nl